Tværfagligt samarbejde

LE PRINTEMPS ARABE – Det arabiske Forår

Den 17. december 2010 sætter Mohammed Bouazizi ild til sig selv i fortvivlelse og magtesløshed over sin egen og mange fattige tuneseres situation. Denne handling bliver gnisten, der tænder revolutionens bål i Tunesien og i andre arabiske lande.

TVÆRFAGLIGE projekter (projets multidisciplinaires) i relation til PAR LE FEU om DET ARABISKE FORÅR – emner/temaer, problemformuleringer, indfaldsvinkler.

Se desuden idé- og temabank med specifikke sidehenvisninger og links her.

 

Fransk/historie 

1. Den politisk/økonomiske situation

”Hvorfor udbrød der revolution i Tunesien i foråret 2011 og på hvilken måde har revolutionen forandret Tunesiens politisk/økonomiske situation ( i byerne, på landet, i regeringen etc.), og hvilke forudsætninger har haft afgørende indflydelse på den nuværende situation, herunder også relationerne til Frankrig”.

 

Fransk/dansk/historie/religion/fremmedsprog

2. Kvindernes situation/rolle

”I hvor høj grad har kvindernes deltagelse skabt revolutionen, og hvilke konsekvenser har revolutionen haft for især kvinderne. I hvilken udstrækning har kvindernes situation før revolutionen været påvirket af det nære forhold til Frankrig?”

 

Fransk/mediefag

3. Mediernes rolle

”På hvilken måde har revolutionen forandret de tunesiske medier, og i hvor høj grad har det franske sprog i medierne været en medspiller før, under og efter revolutionen? (Aviser, TV, de sociale medier)”

 

Fransk/billedkunst

4. Politisk kunst og satire

”I hvor høj grad har den politiske satire og kunsten (litteratur, billedkunst m.m.) i al almindelighed spillet en rolle før, under og efter revolutionen. Vurdér ud fra konkrete fransksprogede eksempler?”

 

Fransk/religion

5. Religionens rolle

“I hvilket omfang har religionen spillet en rolle før, under og efter revolutionen? Hvorfor indgik ordet Laïcité i oprørernes slogan? Hvilken rolle har den nære tilknytning til Frankrig haft for religionen i Tunesien?”

 

Fransk/sociologi/samfundsfag/historie

6. Demokrati & frihed

”I hvilket omfang har den tunesiske forfatning ladet sig inspirere af Vestens demokrati og hvilke artikler i deres forfatning er unikke (nye og anderledes)?”

 

Fransk/psykologi/samfundsfag/mediefag 

7. Det mentale rum, herunder de sociale medier

 ”Hvad var det, der skete, der fik den folkelige stemning til at udvikle sig fra angst og frygt til harme og fra harme til social vrede og fra social vrede til politisk bevidsthed ..og mod? ”Hvad er det, der gør, at ingen længere frygter politi, regering, soldater etc.”