Folkeskolen.dk december 2014

Rørende succesfuldt replikarbejde

Af: Birgitte Maria Smidt

Her tales fransk. Og det sjovt og med masser af plads til differentiering.

“Les Intouchables” – filmen om venskab og mellemmenneskelig kærlighed mellem to mænd på trods af virkelighedens kulturskabte forskelligheder – er den mest populære franske film i Danmark nogensinde målt på antallet af biografgængere. Det er med glæde, at denne anmelder kan sige, at filmen nu foreligger for eleverne på de ældste klassetrin i form af et replik- og opgavehæfte, der i den grad vil sætte gang i motivationen.

Filmen er som bekendt vanvittig skæg i sine dialoger, ikke mindst takket være energifeltet mellem filmens to hovedpersoner, og nu er det muligt at gå direkte til ordene i de af forfatter Karen Schumackers udvalgte scener. Disse ligger kronologisk med rigelig sproglig oversættelseshjælp. Som Schumacker selv siger det, er der plads til både det sproglige forståelsesarbejde og det mere analytiske tolkearbejde – som netop denne film egner sig så fortrinligt til.

“De urørlige” er en fortælling om to personer, der har mere at sige hinanden end det, de lige taler om – hverdagen, problemerne i jobbet, begrænsningerne, udfordringerne – så det er i underteksten, at filmens store filosofiske skønhed ligger. Her vil de stærkeste elever se en liste af muligheder; man bliver aldrig helt færdig med at diskutere figurernes bag- og bevæggrunde og de ting, der sættes i gang og føres videre fra den ene scene til den anden.

Til arbejdet med filmens replikker og talende historie hører et fint udformet øvelseshæfte, hvor eleverne vil kunne arbejde med – og helt sikkert have stor lyst til at arbejde med, ikke mindst – mere traditionelt sproglige opgaver, som de kender fra arbejdet med sprog og sprogbrug, læsning og skriftlig formidling. Opgaverne knytter sig til scenerne i replikhæftet, så reelt kan der arbejdes, som man som lærer nu ønsker det – visse scener kan vælges ud, og der kan prioriteres forskelligt gennem gruppearbejde og så videre.

En lang række billeder fra filmen virker både genopfriskende på hukommelsen og engagerer til at give et besyv med i analysearbejdet; alle elevers blikke har en værdi i forhold til at se og forstå Philippes og Driss’ verden udfolde sig.

Med andre ord: Dette er et forløb, der er sjovt at gå til, og det imødekommer i den grad behovet for faglig spændvidde og undervisningsdifferentiering i klasselokale.

Folkeskolen.dk, 11.december 2014 (http://www.folkeskolen.dk/554466/roerende-succesfuldt-replikarbejde)