Gymnasieskolen juni 2017
Tunesien på skemaet – topkarakter
13. juni 2017, af Flemming Ravn
Fokus på Det arabiske Forår, som begyndte i 2011, da tuneseren Mohamed Bouazizi satte ild til sig selv, hvorefter tuneserne og andre arabiske folk (Ægypten, Libyen, Yemen, Algeriet, Marokko, Syrien) gjorde oprør mod undertrykkelse, uretfærdighed og urimelig stor (ungdoms)arbejdsløshed.
Franske tekster om arabiske forhold er bestemt relevante i franskundervisningen, når man går uden for ”sekskanten” – og denne gang for ”det godes skyld” (som man ville sige i Matador): demokratiseringsprocesser.
Tahar Ben Jelloun (født i 1944) er en dygtig og velrenommeret marokkansk forfatter. Han fik i 1987 Goncourtprisen for romanen La Nuit sacrée.
Bogen er velskrevet, layoutet moderne og lækkert.
Endvidere inspirerer flotte farvebilleder indlæringen, herunder et landkort over Tunesien.
Bogens længde og opbygning (korte kapitler sat i stor font) gør den – set med elevøjne – overskuelig, behagelig og overkommelig at læse. Par le feu er fint glosseret, dog knap så grundigt i anden halvdel som i første.
Lærebogen kan afføde mange aktiviteter: Arbejdsspørgsmål og faktaafsnit understøtter det faglige og didaktiske. Ligeledes materiale til og om billedanalyse.
Bogen er rig på temaer, der kan drøftes: le désespoir, la dignité, la liberté, la colère, le travail, la famille, la laïcité, la soumission, l’humiliation, le manque de droits de l’homme og så videre.
Der forekommer passé simple, hvilket er befordrende for den sproglige, litterære og æstetiske oplevelse. Jamen er det ikke for svært? Nej, ingenlunde, for disse ord er glosserede og indgår fint i helheden.
Alt i alt seks stjerner ud af seks for en super lærebog, som skaber fornyelse i faget ved at italesætte ”Le printemps arabe” og derigennem sætte fokus på fagets og elevernes demokratiske dannelse.